26 de novembre 2006

El perfeccionista Barnes

En el transcurs d'aquest inoblidable dinar, John Banville va recomanar El perfeccionista en la cocina, de Julian Barnes. L'editor d'Anagrama, visiblement complagut (anunciava una segona edició), no estalvià elogis per aquesta obra breu d'un "aficionat tardà als fogons", com s'autoqualifica l'autor.
Ja ho podeu imaginar: no havien passat ni deu minuts des que m'acomiadava de l'Herralde i ja tenia l'exemplar en les meues mans. Obligacions diverses m'han fet ajornar la lectura, però al remat jo també he pogut gaudir d'aquest deliciós divertiment de Barnes, bellament il·lustrat i pulcrament editat. Aquestes són algunes de les perles que conté i que, potser, us facen obrir la gana (de llegir):
  • "¿Es una 'taza' un término genérico rudimentario o una medida norteamericana concreta?"
  • "No entraré en el apasionante debate [...] sobre cómo pelar una cebolla sin lloriquear, aunque les advertiré que si intentan, como hice yo una vez, ponerse gafas de soldador, los cristales de plástico se empañarán y habrá mucha sangre en la tabla de picar."
  • "Nunca compres el recetario del chef expuesto en un lugar prominente a la salida del restaurante. Recuerda: por eso, en principio, has ido al restaurante, para probar su cocina, no tu pobre versión de la misma."
  • "La relación entre cocina profesional y doméstica tiene similitudes con un encuentro sexual. Una de las partes suele ser más experimentada que la otra; y cada una de ellas debería tener el derecho de decir, en cualquier momento: 'No, esto no lo hago'."
  • "Cocinar es la transformación de una incertidumbre (la receta) en una certeza (el plato) por medio del ajetreo."
  • "Cocinar consiste en apañarte con lo que tienes: infraestructura, ingredientes, nivel de competencia. Es un proceso falible en el cual cada pequeño éxito requiere alabanza, de preferencia más de la que se merece."

Aquest dilluns, dinar a Barcelona amb un comensal de luxe: Joan Francesc Mira. La promoció d'un llibre també reporta moltes satisfaccions.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...